top of page

Kedy máte pozastavenú prevádzku vozidla po neho ?! Viac info v článku...

Updated: Apr 17, 2023

| Legislatíva zákona |


  1. Po akej vážnej dopravnej nehode podlieha vozidlo oprave v opravovni podľa postupov výrobcu?

  2. Pozastavenie prevádzky vozidla po vážnej dopravnej nehode

  3. Čo musí spĺňať opravovňa, aby mohla vykonať opravu vozidla po vážnej dopravnej nehode?

  4. Čo musí zabezpečiť prevádzkovateľ vozidla po vážnej dopravnej nehode ?




1. Po akej vážnej dopravnej nehode podlieha vozidlo oprave v opravovni podľa postupov výrobcu?

Každá dopravná nehoda alebo škodová udalosť, pri ktorej na vozidle došlo k poškodeniu hlavných bezpečnostných prvkov ktorými sú:

  • zavesenie kolies,

  • deformačné zóny,

  • systémy airbagov,

  • riadenie alebo

  • brzdy,

je vážnou dopravnou nehodou vozidla.

Takto poškodené vozidlo môže opraviť len opravovňa, ktorá spĺňa predpísané podmienky.

Uvedené platí od 1. januára 2022 a len pre vozidlá kategórie M1 a N1 s dátumom prvej evidencie po 1. januári 2005.

2. Pozastavenie prevádzky vozidla po vážnej dopravnej nehode

Po každej vážnej dopravnej nehode má vozidlo automaticky bez akéhokoľvek administratívneho procesu pozastavenú prevádzku vozidla a to podľa § 47 ods. 2 písm. c) zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Všetky vážne dopravné nehody sú vedené v evidencii dopravných nehôd (ISDN – informačný systém dopravných nehôd), ktoré vedie Policajný zbor Slovenskej republiky.

Pozastavenie prevádzky vozidla je podľa § 47 ods. 1 zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov obmedzené časové obdobie, počas ktorého nie je povolené používanie vozidla v cestnej premávke.

Vozidlo má pozastavenú prevádzku po každej vážnej dopravnej nehode a to od okamihu jej vzniku až po opravu všetkých poškodených hlavných bezpečnostných prvkov v opravovni a úspešnom absolvovaní technickej kontroly pravidelnej.

Opravu vozidla v rozsahu odstránenia vzniknutých chýb po vážnej dopravnej nehode je možné vykonať len v opravovni, ktorá spĺňa predpísané podmienky. Iná osoba nesmie odstraňovať chyby na vozidle vzniknuté pri vážnej dopravnej nehode.

Po oprave všetkých poškodených hlavných bezpečnostných prvkov v opravovni a úspešnom absolvovaní technickej kontroly pravidelnej sa vozidlo môže používať v cestnej premávke bez toho, aby sa vyžadoval nový proces schválenia vozidla na prevádzku v cestnej premávke.

Na účely absolvovania technickej kontroly môže vozidlo použiť cesty medzi miestom opravy a stanicou technickej kontroly v najbližšej obci. Vodič vozidla je povinný hodnoverným dokladom preukázať kontrolným orgánom v cestnej premávke, že oprava vozidla bola ukončená v daný deň a vozidlo používa cesty medzi miestom opravy a stanicou technickej kontroly v najbližšej obci.

Uvedené platí od 1. januára 2022 len pre vozidlá kategórie M1 a N1 s dátumom prvej evidencie po 1. januári 2005.

3. Čo musí spĺňať opravovňa, aby mohla vykonať opravu vozidla po vážnej dopravnej nehode?

Opravu vozidla v rozsahu odstránenia vzniknutých chýb po vážnej dopravnej nehode je možné vykonať len v:

  • autorizovanej opravovni alebo

  • nezávislej opravovni.

Nezávislou opravovňou je servis, ktorý poskytuje opravu a údržbu pre vozidlá prevádzkované mimo distribučného systému výrobcu.


Každá opravovňa, ktorá vykonáva opravu vozidla po vážnej dopravnej nehode musí:

  • mať prístup k informáciám o opravách a údržbe výrobcu vozidla a v súlade s nimi vykonávať opravu vozidla (zvyčajne sprístupnením elektronickej databázy informácií a servisných postupov na webovom sídle výrobcu vozidla),

  • vykonávať opravu vozidla na základe informácií o opravách a údržbe poskytnutých výrobcom vozidla,

  • používať požadované technické vybavenie na vykonanie opravy vozidla (zvyčajne špeciálne prípravky odporúčané výrobcom vozidla).

Informácie o opravách a údržbe výrobcu vozidla sú všetky informácie potrebné na diagnostikovanie, údržbu a kontrolu vozidla, prípravu na kontrolu technického stavu, opravu, preprogramovanie, opätovnú inicializáciu vozidla alebo ktoré sa požadujú na diaľkovú diagnostickú podporu vozidla, alebo na montáž častí a vybavenia na vozidlo, a ktoré výrobca poskytuje opravovňam alebo ktoré sám používa pri opravách a údržbe, vrátane všetkých následných zmien a doplnení týchto informácií (Čl. 61 až 66 nariadenia (EÚ) 2018/858).

Každý výrobca vozidla je povinný poskytnúť aj nezávislej opravovni neobmedzený, štandardizovaný a nediskriminačný prístup k informáciám o opravách a údržbe vozidiel. Za prístup k informáciám o oprave a údržbe vozidla, môže výrobca vozidla účtovať zodpovedajúce a primerané poplatky (Čl. 61 až 66 nariadenia (EÚ) 2018/858).

Povinnosti opravovne

Každá opravovňa, ktorá vykoná opravu vozidla po vážnej dopravnej nehode musí po vykonaní opravy vozidla:

  • písomne potvrdiť, že oprava vozidla bola vykonaná podľa informácií a postupov výrobcu vozidla (potvrdenie môže byť vydané ako samostatný doklad, alebo súčasť daňového dokladu napr. faktúry alebo zákazkového listu); potvrdenie obsahuje text: „Opravovňa potvrdzuje, že vykonala opravu vozidla po dopravnej nehode alebo škodovej udalosti, ktorá mala vplyv aspoň na jeden z nasledovných hlavných bezpečnostných prvkov vozidla - zavesenie kolies, deformačné zóny, systémy airbagov, riadenie alebo brzdy a to podľa informácií a postupov výrobcu vozidla.“,

  • dodatočne preukázať v lehote piatich rokov od vykonania opravy vozidla, že oprava vozidla bola vykonaná v súlade s informáciami a postupmi výrobcu vozidla a to najmä preukázaním:

  • prístupu k informáciám o opravách a údržbe výrobcu vozidla ku konkrétnej oprave vozidla,

  • dokladov o náhradných dielcoch použitých pri oprave vozidla (napr. objednávka, faktúra, dodací list ...),

  • spôsobu vykonania opravy vozidla (napr. digitálna fotodokumentácia).

Uvedené platí od 1. januára 2022 len pre vozidlá kategórie M1 a N1 s dátumom prvej evidencie po 1. januári 2005.

4. Čo musí zabezpečiť prevádzkovateľ vozidla po vážnej dopravnej nehode?

Po každej vážnej dopravnej nehode má vozidlo automaticky bez akéhokoľvek administratívneho procesu pozastavenú prevádzku vozidla a to podľa § 47 ods. 2 písm. c) zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Prevádzkovateľ vozidla nesmie v cestnej premávke prevádzkovať vozidlo, ktoré má pozastavenú prevádzku vozidla.

Prevádzkovateľ vozidla je povinný opraviť vozidlo v rozsahu odstránenia vzniknutých chýb po vážnej dopravnej nehode len v autorizovanej opravovni alebo nezávislej opravovni, ktorá spĺňa ustanovené podmienky.

Ak oprava vozidla v autorizovanej opravovni alebo nezávislej opravovni bola vykonaná v súlade s informáciami a postupmi výrobcu vozidla, je následne prevádzkovateľ vozidla povinný podrobiť vozidlo technickej kontrole pravidelnej a to aj v prípade, ak vozidlo má platnú technickú kontrolu.

Prevádzkovateľ vozidla po vážnej dopravnej nehode smie opätovne vozidlo prevádzkovať v cestnej premávke, len ak oprava vozidla bola vykonaná v autorizovanej opravovni alebo nezávislej opravovni a následne je vozidlo po absolvovaní pravidelnej technickej kontroly spôsobilé.

Podmienkou absolvovania pravidelnej technickej kontroly po oprave vozidla v opravovni je predloženie písomného potvrdenia, že oprava vozidla bola vykonaná podľa informácií a postupov výrobcu vozidla (potvrdenie môže byť vydané ako samostatný doklad, alebo súčasť daňového dokladu napr. faktúry alebo zákazkového listu).

Vozidlo, ktoré nie je po vážnej dopravnej nehode podrobené oprave v autorizovanej opravovni alebo nezávislej opravovni, nebude hodnotené ako spôsobilé na prevádzku v cestnej premávke.

Ak je oprava vozidla po vážnej dopravnej nehode časovo náročná, môže prevádzkovateľ vozidla požiadať príslušný orgán Policajného zboru (dopravný inšpektorát) o dočasné vyradenie vozidla z evidencie. Ak sa vozidlo nepodrobilo technickej kontrole pravidelnej po odstránení chýb vzniknutých po vážnej dopravnej nehode do šiestich mesiacov, prevádzkovateľ vozidla je podľa § 47 ods. 6 zákona č. 106/2018 Z. z. povinný bezodkladne požiadať o dočasné vyradenie vozidla z evidencie alebo vyradenie vozidla z evidencie.

Uvedené platí od 1. januára 2022 len pre vozidlá kategórie M1 a N1 s dátumom prvej evidencie po 1. januári 2005.

5. Štátny odborný dozor nad opravovňami

Kontrolu nad činnosťou autorizovanej opravovne a nezávislej opravovne vykonáva v rámci štátneho odborného dozoru:

  • okresný úrad, odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, s pôsobnosťou na území okresu,

  • okresný úrad v sídle kraja, odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, s pôsobnosťou na území kraja a

  • Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky, odbor kontroly, štátneho dozoru a dohľadu, s pôsobnosťou na celom území Slovenskej republiky.

Ak opravovňa alebo iná osoba vykoná opravu vozidla po vážnej dopravnej nehode v rozpore s predpísanými povinnosťami hrozí jej pokuta od 1 000 eur do 10 000 eur a to za každé vozidlo. Za opätovné porušeniu povinnosti pri oprave vozidla po vážnej dopravnej nehode hrozí opravovni alebo inej osobe pokuta až do 30 000 eur za každé vozidlo a následné zrušenie živnostenského oprávnenia.


Zdroj: https://www.mindop.sk/ // tento článok má čisto informatívny charakter, pre správnosť spomínaných zákonov je potrebné vyhľadať aktuálnu verziu znenia zákona.

29 views0 comments
bottom of page